FANDOM

Más ejtés szerint: vatisz, vátisz.

Kelta látnok, jós, tanácsadó, a kelta értelmiségi kaszt tagja. Feladata az istenek akaratának kifürkészése, előjelek értelmezése, a naptár gondozása, a jó és rossz napok meghatározása és az adott napon indított cselekmények kimenetelének megjóslása. Fontos szerepet töltenek be a kelta törzsek életében, az általuk meghatározott fordulónapok, jeles időszakok határozzák meg az egyszerű emberek éltének ritmusát, a vetés, aratás idejét, a családi események idejét és módját, de a vezetők se kezdenek semmiféle komolyabb vállalkozásba a váteszek jóváhagyása nélkül.

Váteszek és az ómagyarok Szerkesztés

Brennus király is a kíséretéhez tartozó váteszek útmutatása alapján választotta ki azt a napot, amikor három irányból megtámadta az Átkerült területeket. Mivel serege gyakorlatilag egy nap alatt megsemmisült (a vátesze is életét vesztette, ahogy arról a Gergoi-ének is beszámol), a többi vátesz utólag hibásnak bélyegezte meg a döntést, a támadás napját pedig örök időkre "rossz nappá" nyilvánították, az a kelta, aki jót akar magának, ezen a napon nem kezd bele semmibe, főleg nem házasodik, nem hoz komoly döntést, sokan ki sem mozdulnak a házukból egészen naplementéig.

Az emancipáció során a bárdokhoz hasonlóan a váteszeket is megpróbálták saját céljaikra felhasználni az ómagyar hatóságok, kedvező előjeleket kérve különféle ómagyar műveletek kelta értelmezéséhez, volt, hogy az emancipátorok bevonulását egy "jó naphoz" igazították (vagy a megtörők támadását egy rosszhoz). Mivel azonban a váteszek jóval szorosabb kapcsolatot ápoltak a druida papokkal, mint a bárdok, a kezdeti együttműködés hamarosan ellehetetlenült, a druidák mindenhol elhíresztelték, hogy az ómagyarokkal együttműködő váteszek (és persze minden kelta) elveszíti az istenek jóindulatát. Hamarosan a váteszek is illegalitásba vonultak vissza és élénk ómagyarellenes tevékenységet fejtettek ki. Ómagyar részről főleg a váteszek emberáldozatokban való közreműködésére építették az ellenük kifejtett propagandát.