FANDOM

Keltibér törzsfő, hadvezér, az ibériai háború egyik vezéralakja, Ibéria király (Á.u. 33-Á.u. 35).

A Pireneusokba visszaszorult független keltibér törzsek egyikének vezetője. Á.u. 30 környékén harcosaival az andorrai-völgyet és környékét uralta, innen vezetett több rablóportyát a karthágói bányakolóniák és kereskedők ellen. Á.u. 33 tavaszán egy törzsszövetség élén hadjáratot indított a Hamilkár Barcas vezette karthágóiak ellen (Ibériai-háború). Katonai sikereivel az összes északi törzset egyesítette és egy általános felkelést robbantott ki. A Barcino karthágói várost ostromló keltibér táborban Ibéria királyává választják.

Több kisebb karthágói sereget megsemmisített, és sikeresen kerülte el az ütközetet Hamilkár túlerőben lévő főerővel. A római légiókkal együttműködve végül sikeresen kiszorította Hamilkár csapatait a félszigetről. A győzelem után Rómával szövetséges királyként kormányozta a félsziget nagy részét, míg a partvidék római kézbe került. Á.u. 35-ben vadászat közben eltűnt. Halála után az általa vezetett keltibér törzsszövetség szétesett és több kisebb Rómától függő királyságra bomlott, melyek fokozatosan teljesen római uralom alá kerültek.

A Txurruka-legenda Szerkesztés

Az Átkerülés utáni második századból származó ibér legenda, melynek központi figurája Txurruka király, aki az istenektől kapott kardjával (egyes változataiban Mihály arkangyal szerepel) egyesíti az elnyomott ibér népet és kiűzi a hitetlen bitorlókat Ibéria földjéről. A győzelem után azonban az ibérek egymás ellen fordulnak, és a király, varázserejű kardjával, bánatában a Pireneusok gleccserei közé veti magát. A legenda szerint, aki megtalálja a kardot újra egyesítheti az ibéreket.