FANDOM

Eredeti nevén "Sig-sga" (kb. nádas hely), kelta település. A Száva általában csak a városig hajózható komolyabb egységekkel, ezért a település különösen fontos szerepet játszott az Adria felé irányuló ómagyar törekvésekben, kiemelt szerepét csak a vasúti- és légiközlekedés kialakulásával veszítette el. Áu. 2-ben foglalták el az ómagyar csapatok, egyfajta szövetséges viszonyt alakítva ki a helyi lakossággal, ám az eredeti lakók pár éven belül már csak jelentéktelen szerepet játszottak a város életében, kisebbségbe kerülve az anti és ómagyar bevándorlók mellett. Ekkor tették hivatalossá a város új (Átkerülés előtti) nevét is. Bizonyos ómagyar térképeken Sziszek helyett Sisak néven szerepel, ami szintén egy Átkerülés előtti névváltozat.

Elfoglalása és emancipálása Szerkesztés

A város megszállása a Fiume-expedíció tervének fontos részét képezte. A Duna-Száva útvonalat követő, hajókon szállított expedíció itt szállt partra és innen folytatta a szárazföldön az útját a leendő Fiume felé. Az első hullám elhaladta után a város képezte az utánpótlást biztosító hídfőt Fiume számára, a helyőrség és a kialakított hadikikötő személyzete mellett egy megtörőkkel megerősített szállítószázad is települt Sziszekbe. A szállítószázad a szállítási feladatokon kívül a Sziszek-Fiume szárazföldi útvonal rendes kiépítését és karbantartását is végezte, illetve több állomást is kialakított az út mentén, egyfajta laza erődláncot hozva létre. Az erődökben ómagyarok mellett máshonnan származó (általában gellérthegyi és dunántúli) anti segédcsapatok állomásoztak.

Egyes információk szerint az expedíció első hulláma előtt érkező kisebb ómagyar előőrs valójában a vitatott szerepű Fülöp Gergely vezette keltákból állt, akik egy véres puccsal eltávolították a település eredeti vezetését. Hivatalos források ezt a változatot tagadják.

Áu. 5-ben Sziszek a körülötte kialakított kistérség hivatalos emancipációs központja lett, ugyanakkor a kiemelt szerepe mellett megmaradt a megtörőkből álló helyőrsége is.

Fontosabb intézményei Szerkesztés

Hadikikötő, jelentős raktár- és karbantartókapacitással

"Fekete ház" erőd (Au. 12-ig megtörő, utána emancipátor és anti segédcsapat helyőrséggel)

Léghajókikötő és repülőtér

Emancipációs Intézményi Központ

Távíró- és kommunikációs állomás

Halgazdaság

Alapfokú emancipációs iskola és szakképző intézet (körzetkorlátozás nélkül fogadhat hallgatókat)

Sziszek FC stadionja (Alapítványi Sporttelep)