FANDOM

Kapitány Csaba népszerű beceneve Fiume környékén. Az egykori megtörő parancsnok századosi rangban1 lépett az ómagyar fegyveres erők kötelékébe. A legenda szerint azért ebben, mert így hívathatta magát "Kapitány kapitánynak", egy átkerülés előtti háborús regény "Őrnagy őrnagy" szereplőjének mintájára. (Több legenda is hivatkozik a Százezredes műveltségére, míg más források inkább az erejét és harci tapasztalatát emelik ki.) Később ezredesi rangot kapott, de nem bánta, ha "kapitányként" hivatkoznak rá, a két rangból lett összevonva a "Százezredes" szó, ami az idők során egyfajta méltóságjelzővé lépett elő.

Kutatók szerint a Százezredes fiumei népszerűsége annak köszönhető, hogy a legendákkal kibővített, történelmi személyen alapuló képben saját magukat látják, egy okos, független, öntörvényű de a maga módján tisztességes személyt, aki életrevalóságával felülemelkedik az átkerülés utáni nehézségeken és vezető pozícióba emelkedik.

Fiuméban kiállítottak egy átkerülés előtti terepjárót is, ami állítólag a Százezredes tulajdonát képezte, de erre semmiféle hiteles bizonyíték nincsen és a jármű állapota sem teszi alkalmassá ilyen jellegű kutatások lefolytatását.