FANDOM

Az Átkerülés után kialakult és elterjed jóslásfajta, túlnyomórészben antik, kisebb részben emancipáció útján állampolgárságot nyert ómagyarok gyakorolják.

Eredete Szerkesztés

A "plasztikum" (PLASTICVM) az átkerülés előtt angol "plastic" szóból származhat, ami műanyagot jelent. (Bizonyos lokális változatokban ez a szó eltérő, egyes helyeken a magyar "műanyag" szóra emlékeztető, torzult szóalakokat is feljegyeztek, pl. a "műona" (myωnα) változat egyes görög városokban). A jóslás valószínűleg úgy alakult ki, hogy egyes antik megfigyelték azt, hogy az általuk korábban még nem látott műanyag hő hatására megolvad és összezsugorodik, mindig másmilyen formát hozva létre. Mivel a műanyagot a tulajdonságai miatt amúgy is isteni vagy különleges eredetűenk vélték, az őselemnek számító tűzzel való találkozásában a túlvilág üzenetét látták. A plasztikum értékét növelte még a ritkasága is.

Gyakorlata Szerkesztés

Iskolánként és helyenként eltérő, a jóslás titkait a mesterek féltve őrzik, általában csak a magasabb rangú, tekintélyű jósok foglalkoznak plasztikumjóslással, az alapanyag kereskedelmét is szabályozzák. (Az így kikerülő műanyagok többsége szeméttelepekről előkerült pillepalack, Ómagyarország hivatalosan nem adhat el műanyagot, de a szemétbányák dolgozói eleget tudnak kicsempészni ahhoz, hogy ellássák az anti jósok igényeit.)

A jóslásra kiválasztott műanyagot általában egy fényes bronztálon olvasztják meg, általában valamelyik istenség templomából származó tűzzel (akinek a tanácsát, segítségét kérik), de előfordul, hogy a jóslást kérő személy házitűzhelyéről veszik a lángot. Sokszor valamilyen kapcsolódó tárgyat rejtenek a műanyagba az olvasztás előtt (hajszál, földdarab, papíruszcsík valamilyen felirattal, vércsepp, olaj, izzadtság, stb.) A melegítés ideje is eltérő, de általában nem várják meg, hogy az olvadó anyag lángra lobbanjon. Végül a kialakult formából és elszíneződésből vonnak le következtetéseket, majd a maradékot a lángok közé vetik és teljesen megsemmisítik.

Sokszor ómagyarokkal kapcsolatos ügyek, kérdések vagy vállalkozások előtt alkalmaznak az antik plasztikumjóslást, például az Áu. 40-ben kitört Isztriai-válság során a plasztikumjósok egybehangzó látásai alapján döntött úgy a római szenátus, hogy elfogadják Esztergom kártérítési ajánlatát ahelyett, hogy fegyverrel vennének elégtételt a római érdekeltségekeket ért sérelmek miatt.