FANDOM

Elözmények Szerkesztés

Az ómagyar polgárháború elöestéjén, mind az esztergomi mind a fiumei vezetés hüségnyilatkozatot várt el a jelentösebb ómagyar katonai egységektöl, leginkább azoktól, melyek pártállása kétséges volt. Az ómagyar flotta legmodernebb rombolója, a föleg egykori folyami flottához tartozó és északi kötödésü ÓmHH Esztergom helyzete különösen kényes volt. A romboló sebességénél és fegyverzeténél fogva könnyedén elpusztíthatotta az anti és ómagyar kereskedelmi hajókat, söt a gyözelem esélyével szállhatott szembe egy magányos ómagyar hadihajóval ellenében is.

Miután Bolyáki János kapitány és legénysége gyakorlatilag egyöntetüen az északiak oldalára állt a teljes déli hadiflottát harckészültségbe helyezték a Korinthoszban, diplomáciai szolgálaton lévö romboló elfogására. Sebességénél fogva az ÓmHH Kapitány Csabát kikülönítették, ugyanis a gyorsnaszád elérhette a Korinthoszi-öböl bejáratát, és így megadásra kényszeríthette volna a csapdába került ÓmHH Esztergomot.

A csata lefolyása Szerkesztés

A csatával kapcsolatban több verzió is közkézen forog, az ún. Tallér-jelentésben szereplö változatban az ÓmHH Esztergom nem reagált az ÓmHH Kapitány Csaba felszólítására, ám ágyúival csupán válaszolt a naszád tüzére. Az Adria Svadron által lefolytatott vizsgálat, melyet a korinthoszi konzul is aláírt ezzel ellenkezö eredményre jutott, az ÓmHH Esztergom megadást színlelt, majd közvetlen közelröl semmisítette meg a naszádot.

Az elsö ómagyar hajók közötti összecsapás eredménye azonban nem kétséges, az ÓmHH Kapitány Csaba gyakorlatilag a teljes legénységével elsüllyedt, míg az ÓmHH Esztergom sikeresen kitört a nyílt tengerre.

Következmények Szerkesztés

A csata rövid távú következményeképpen az ÓmHH Esztergom kitört a nyílt tengerre és ezzel megkezdödött a világhírüvé vált hajsza a romboló után.

Az északi országrész vezetése számára kapóra jött a gyözelem, mellyel a Dráva menti harcokban elszenvedett vereség hatására megtépázott morál helyreállítására tudott fordítani. A gyözelmet különösen értékessé tette a szimbolikus jelentéstartalom (Esztergom szétzúzta Fiume hösét). A déli sajtóban a csata az északi álnokság újabb megnyilvánulásaként jelent meg.