FANDOM

A római ómagyar nagykövetség segédgondnoka, később a Tiberis-szigeti kórház és árvaház egyik vezetője.

Áu. 14-ben született Tatán, ómagyar apától és kelta (eraviszk) anyától, öt éves korától csak az apja nevelte, miután az anyja meghalt. Tizenöt éves korában költözött Rómába, ahol az apja a követség városfürkésze lett (a helyi hírszerző- és kapcsolatépítő hálózat vezetője). Ágota a követség iskolájában fejezte be tanulmányait, tizenhat éves korától a követségen dolgozó felszabadított rabszolgákat is tanította magyarra és emancipációs ismeretekre.

Az így szerzett ismeretetségein keresztül került kapcsolatba a Tiberis-szigeten lakó aszklépiosz-papokkal, akik gyógyítással foglalkoztak. A követség aktuális politikájába nem fért bele a Város egészségügyének ilyen módú támogatása (csak általánosabb, higiéniai ismereteket adtak át eddig), de Ágotának hagyták, hogy egyfajta közvetítőként tevékenykedjen az aszklépiosz-papok és a követség egyik orvosa között, hatékonyabbá téve a gyógyítást és ezzel megszilárdítva a templom anyagi helyzetét. Pár évvel később elkezdett olyan csecsemőket menteni, akiket szüleik kiraktak a Város kapui közelébe, a Tiberis-szigeten alakított ki számukra egy korlátozott férőhelyű árvaházat és a csecsemőket emancipációs szellemben nevelte. A kevés férőhely és a követség által megtagadott támogatás miatt többször volt kénytelen a nagyobb gyerekeket eladni, ezért kezdettől fogva úgy tanította őket, hogy minél értékesebb (megbecsültebb) rabszolgák legyenek. Próbálkozott a létszámfölötti gyerekek Ómagyarországra küldésével is, de nem sikerült ehhez megfelelő rabszolgakeresőt találnia, a hivatalos bevándorlási hivatalok pedig diplomáciai okokból nem vállalták fel az ügyet. Ez több kitett gyermek halálához is vezetett, ami Ágotánál pszichés zavarokat okozott.

Az Isztriai-válság után az ómagyar kártérítési csomag részét képezte több emancipációs célú városfejlesztési program, ennek keretében a Tiberis-szigetet is ómagyar központtá fejlesztették fel, kihasználva az aszklépiosz-szentély adta védettséget. Az itt kialakított kórház mellé egy kibővített árvaház is került és megszervezték a felnevelt gyerekek emancipatív befogadását is Ómagyarországra. Humbert Ágota az árvaház vezetőjeként dolgozott kényszernyugdíjazásáig.

Róla szóló írások.