FANDOM

Ómagyarország egyik legnagyobb iparvállalata, energetikai berendezéseket, nagynyomású tartályokat és csöveket gyárt, az Átkerülés évében alapították, az Esztergom-Dorogi iparvidéken működik.

Az Iparművek Szerkesztés

Eredeti célja az Átkerült Területeken található fa- illetve szénkészletre alapozott energiatermelő berendezések (gőzgépek és hozzájuk kapcsolt generátorok) gyártása volt, mely a Garam-csatorna megépítése után vízenergiát hasznosító eszközökkel, az vegyipar felfutása után nagynyomású rendszerekkel és csőgyártással bővült. Első termékük az Anyagtudományi Intézet keretein belül kifejlesztett Hordozható Gőzhajtású Generátor (HGG), egy alig 1.5kW elektromos teljesítményű berendezés, melyet az expedíciós erők energiaellátására terveztek (a Gellérthegyen üzembe állított, első HGG a gyár múzeumában tekinthető meg). Noha a kutatás-fejlesztési együttműködés még sokáig fennmaradt, a sikeres bemutató után a gyártással foglalkozó részleg leválasztották az Anyagtudományi Intézetről és ebből lett maga a Dorogi Gőzgépgyár.

Az első nagyobb teljesítményre (20-100kW) képes berendezést Á.u. 1-ben készítették el, és a próbaüzemkor bekövetkezett súlyos baleset ellenére ez a gép lett a korai ómagyar flotta és az első telepek energiaellátásának alapja. A nagyobb energiahatékonyságú többszörös expanziójú gépekkel Á.u. 6-ban jöttek ki, ezek között már MW teljesítmény leadására képes óriásgépek is voltak, melyeket az átkerült erőművek kiváltására terveztek (a Tatabányai és a Dorogi hőerőművet pótalkatrész hiányában Á.u. 8-ban illetve 12-ben kellett végleg leállítani, de már előtte is csökkentett teljesítménnyel üzemeltek). A megbízható kétszeres illetve háromszoros expanziójú gépek az olajtermelés beindítása után is az elektromos és hőenergia-termelés meghatározó elemei maradtak, sok esetben egyben hulladékégetőként is használták őket.

Á.u. 34-ben a Dorogi Gőzgépgyár megvásárolta a Fiumei Hajógyár turbinaterveit és gyártási licencét.

Sport és Kultúra Szerkesztés

Mint a Dorog Városának legnagyobb foglalkoztatója a gyár kiveszi részét a városi sport és kulturális élet fejlesztésében. A gyár támogatásával jött létre a Dorogi Gőzgépgyár Atlétikai Egyesülete (Dorogi GAE) és kezdetben ennek részeként, később mint külön vállalat a Dorog FC labdarúgó csapat.

Az üzem állta a Gőzparknak elnevezett kedvelt közpark létrehozását és Áu. 21-ben pedig a József Attila Művelődési Ház felújítását. Ezenkívül két iskolát működtet a Zsigmondy Vilmos Gimnázium és Gépészeti Szakközépiskolát, illetve a Hantken Károly Bányászati Szakközépiskolát.