Fandom

Ómagyarország Wiki

Anti

371pages on
this wiki
Add New Page
Vitalap0 Share

Az Átkerülés utáni szóhasználatban olyan emberekre használatos fogalom, akik nem a XXI. századból érkeztek, hanem "eredeti" ókoriak.

EredeteSzerkesztés

Igazi forrása nem ismert, látszólag függetlenül bukkant fel több korabeli forrásban is. Valószínűleg korábban elterjedt a hétköznapi szóhasználatban és csak utána került be a hivatalos iratokba és egyéb írásos emlékekbe, felváltva a nehézkes körülírásokat ("ókori emberek", "az átkerülésben érintett területek környéki őslakosság") vagy a pejoratív "vadak", "barbárok" elnevezéseket.

Valószínűleg az "antik" melléknévből, esetleg az "antikvitás" kifejezésből rövidült, de az Átkerülés utáni ellenségeskedés miatt az anti- (ellenség, ellen) előtag jelentése is közrejátszhatott.

Használatának változásaiSzerkesztés

A korai szakaszaban a szó egyértelműen negatív, pejoratív jelentéssel bírt, egyfajta gúnynévként is szolgált. Később ez a jelentésrétege fokozatosan eltűnt és pusztán azt a tényt fedte le, hogy valaki vagy valami "eredeti ókori".

Egy időben az anti - ómagyar megkülönböztetés állapolgárságot, polgárjogi helyzetet is jelentett, de az emancipáció beindulása után egyre több anti lett ómagyar állampolgár is, illetve elindult a vérségi keveredés, ezért az "anti" szó jelentése felhigult, sokszor egy átkerülés után született ómagyarra is használják, ha az ősei között ókori személyek is voltak.

Újabban a szóhoz ismét tapadnak pejoratív jelentésrétegek bizonyos tájegységeken és társadalmi csoportok körében.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki